21 February 2012

resepi yang direquest oleh peminat ...

peminat la sangat kan ~~~~
bukan kedekut ilmu.....
bukan xnk bagi resepi...
cuma xreti la nak aja sebab saya pun main campak2 je..
x ikut sukatan pun...
hehehehhe ~~
so nak sgt resepi kan??
hah hamikkkk~~~~
ikut la sukatan sendiri ye ehehehe
nak masak ni kene ada instict yang kuat ahahahahha

BlackPepper Chicken Chop 


Bahan2 :-

5 KETUL AYAM 

2 LABU BAWANG BESAR 
1 BAWANG KECIL
1 KIUB AYAM KNORR
2 SUDU MADU 
* blend bahan2 ni then gaulkan sekata pada ayam and perapkan dalam 3/4 jam dlm peti ais.. 
 - selesai perap, bolehlah bakar ayam selama 1jam dan suhu 170darjah celcius
  * sebenarnya semua oven x sama...so ikut la suhu oven masing2 ye..
* lebihan perapan ayam tu simpan tau

SOS : 
BUTTER 
TEPUNG JAGUNG (bancuh dlm 1cawan air)
KIUB AYAM KNORR
SOS BLACKPEPPER / SERBUK PLACKPEPPER 
LEBIHAN PERAPAN AYAM 
CENDAWAN BUTANG

cairkan butter, masukkan bancuhan tepung jagung,kiub ayam,sos blackpepper dan lebihan perapan ayam dan cendawan butang..
* kalau saya, xmsuk garam sbb kiub ayam da masin 
* kalau nak tuang atas ayam terus pun boleh, kalau nak tapis dulu baru tuang atas atas ayam pun boleh....ikut suka ~~~

hidanglah dengan coleslaw , potato wedges and mashed potato....

MASHED POTATO

BAHAN2:-

KENTANG 
BUTTER 
SEDIKIT SERBUK LADA SULAH DAN SERBUK LADA HITAM 

rebus kentang sampai empuk, dah empuk tu, toskan air then letak balik atas api kasi air kentang tu betul2 kering..
masukkan butter, serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam then lenyek2 kan...
kepal2kan then susun atas pinggan...
senang kan?? ehehehe

SOS :
cairkan butter, masuk bancuhan tepung jagung, sedikit air, kiub ayam knorr dan sedikit serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam...

siap !!
sukatan2 dalam resepi ni bolehlah ikut naluri sendiri ye...
sebab saya pun xikut sangat sukatan ehehehe



06 February 2012

Siapa ??

Aku ini adalah diri-Mu
Cinta ini adalah cinta-Mu
Jiwa ini adalah jiwa-Mu
Rindu ini adalah rindu-Mu

Darah ini adalah darah-Mu
Tiada yang lain selain diri-Mu
Yang selalu ku puja
Ku sebut nama-Mu disetiap hembusan nafasku
Ku sebut nama-Mu

Dengan tangan-Mu aku menyentuh
Dengan kaki-Mu aku berjalan
Dengan mata-Mu aku melihat
Dengan telinga-Mu aku mendengar
Dengan lidah-Mu aku bicara
Dengan hati-Mu aku merasa


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone